itfag | Teknologi. Data. Læring. Deling.

apr/13

29

Nettverksbygging i sosiale medier

Av: Svend Andreas Horgen, faglærer Sosiale medier

I dette innlegget skal jeg fortelle litt om nettverksbygging i sosiale medier. Men jeg skal ikke fortelle noe om dette selv! Ved å vise til noen eksemplariske besvarelser fra studenter, får du et godt innblikk i temaet. I tillegg vil jeg reflektere litt over hvorfor dette er så gode besvarelser. Kanskje det kan være noen tips som er verdt å ta med seg for deg som er student når du skal skrive tilsvarende oppgaver?

I øving 3 i faget Sosiale medier (5 studiepoeng, IINI2004) skal studentene jobbe med relasjonsbygging i sosiale medier. Dette er et interessant og viktig tema. Studentene velger selv om de vil gjøre oppgave 2 eller 3 i øving 3 (merk at mange av studentene er yrkesaktive og tar faget som nettbasert etterutdanning, men de omtales likevel som «studenter» heretter selv om de kanskje bare tar ett fag). Som vi ser handler det om å redegjøre for «hvordan Twitter eller Facebook kan brukes av virksomheter til relasjonsbygging», og ikke minst «hvorfor det er nyttig»:

Klikk for større versjon

Klikk for større versjon

Studentene leverer øvingsoppgavene i form av blogginnlegg. Etter å ha rettet alle øvingene, var det noen besvarelser som fremstod som veldig reflekterte, og verdt å lese for flere. Derfor deler jeg (etter avtale) noen godbiter, i alfabetisk rekkefølge på fornavn. Først noen innlegg om virksomheters relasjonsbygging i sosiale medier:

  • Camilla Vaktskjold: «Bedrifters nettverksbygging i Sosiale Medier» – Veldig bra analyse av hva SAS gjør bra i sosiale medier, og jeg likte spesielt linken mellom relasjonsbygging og strategi som studenten her har fokusert på.
  • Kim H. Olsen: «Hvordan skal min bedrift bruke Twitter?» – Et veldig godt blogginnlegg om relasjonsbygging på Twitter. Jeg likte blandingen av mange gode tips, gode caser og verktøy som du kanskje ikke kjenner til fra før.
  • Toyni Tobekk: «Slik byggjer du forhold på Facebook» – Et jordnært, flott innlegg om hva du bør fokusere på. Jeg likte diskusjonen rundt Insight og annonsering, og eksemplene på slutten.

Her er et par innlegg om bruk av Twitter til å bygge nettverk:

  • Kim H. Olsen: «Hvordan nettverksbygge på Twitter?» – Konkrete tips til hvordan du kan få følgere på Twitter. Jeg likte spesielt godt avsnittet «Hva kjennertegner de personene som utnytter Twitter effektivt?»
  • Toyni Tobekk: «Bygg nettverk på Twitter» – 9 gode punkter og i tillegg en del interessante vinklinger nederst som er verdt å lese

Det er lærerikt å gi denne type oppgave til studenter. Ulike studenter kjører ulike angrepsvinklinger på en gitt problemstilling, og variasjonen gjør at leseren trolig lærer en del nytt. Nettopp derfor skal ikke bare jeg som lærer rette øvingene, men studentene skal lese hverandres blogginnlegg og gi hverandre kommentarer (et visst antall per øving). Slik bygges også relasjoner studentene i mellom, og det blir mer motiverende å legge sjelen i det en skriver om. Siden blogging skjer i det offentlige rom (med mindre en selv velger aktivt å adgangsbegrense) så kan en også få innspill fra andre utenforstående. Som sagt er innleggene over eksempel på meget gode – jeg vil si strålende – studentbesvarelser. Etter å ha undervist faget Sosiale medier (5 studiepoeng, IINI2004) noen semestre ser jeg lett når de gode besvarelsene dukker opp.

Hva er det som gjør disse innleggene så gode?

  • Det er tydelig at studentene her har lest og jobbet med teorien.
  • De har prøvd ut verktøy og tjenester i praksis
  • De har søkt støttemateriale på web eller via sosiale medier. Se bare hvordan Camilla har funnet fram til SAS sin strategi, og viser deler av denne (klipt og referert til fra SlideShare), men samtidig skriver egen tekst og egne refleksjoner som viser evne til å bygge på andres innhold på en god måte.
  • Hver av studentene viser god formidlingsevne og har sin egen stil – noe som blir tydelig om en leser deres blogginnlegg over tid gjennom retting av fagets fem øvinger (jeg retter tre og kollega Thor O retter to).
  • Jeg har ikke spurt verken Toyni, Camilla eller Kim H., men antar at det ikke var gjort på 1-2-3 å skrive disse innleggene. Tilbakemeldinger på generelle tilbakemeldingsskjemaer viser i hvertfall at studentene jobber mye i dette faget. Jeg fornemmer at hvert av blogginnleggene over er et resultat av en læreprosess som har pågått over lang tid.
  • Bloggen som medium brukes også godt med tekst, bilder og lenker, og øvingsoppgaven legger opp til spredning i sosiale medier med innspill fra medstudenter og muligens også andre. Som du ser har noen av innleggene fått en del kommentarer.
  • Studentene skriver også i bredden og dybden samtidig. Det er ofte flere eksempler i stedet for bare ett, for eksempel Toyni sitt innlegg om Facebook hvor både SAS og Netcom flettes elegant inn i teksten og støtter opp under budskapet). Noen temaer som tas opp går til en viss grad ganske i dybden (alt er relativt, men relativt til oppgaveteksten går alle eksemplene ovenfor i både bredden og dybden).
  • Kim H. viser at han følger med i timen og kommer med et ganske ferskt, oppdatert eksempel om Oreo og SuperBowl i februar 2013. Det gjør seg i denne type besvarelser.
  • Kildehenvisninger og lenker til mer relatert stoff.
  • Klargjøring av hva blogginnlegget handler om med egne ord, ikke bare «svar på oppgave 3»

Jeg tror det å skrive blogginnlegg gjennomgående i øvingsopplegget gir god læring, noe også tilbakemeldinger over flere semestre viser. Håper du tar deg tid til å lese studentenes blogginnlegg, de er høyst lesverdige. Har du kommentarer til det du leser, så oppfordrer jeg om å legge igjen en kommentar på det respektive blogginnlegget. Om du er medstudent og leser dette, og lurer på hvorfor ikke akkurat ditt innlegg ble plukket ut, så ikke fortvil. Det var flere gode besvarelser på øving 3 enn de som er plukket ut her. Men det kan også være at du har noe å lære av å se på både form og innhold i innleggene ovenfor. Selv om du kanskje er ferdig med både øving 4 og 5, så er det verdt å få med seg med tanke på fremtidige fag, fremtidige oppgaver og ikke minst fremtidig blogging.

En stor takk til de tre studentene som lot meg bruke deres arbeider som basis for dette blogginnlegget!

Dette innlegget har 1 kommentar. Gjerne bidra :-)

Skrevet av: Svend Andreas Horgen (totalt 133 blogginnlegg)

1 comment

<<

>>

Theme Design by devolux.nh2.me