itfag | Teknologi. Data. Læring. Deling.

sep/12

24

Just do it

Av: Svend Andreas Horgen, høgskolelektor og studieleder itfag

Får du gjort alt det du skal gjøre?

De færreste klarer å huske og sortere ut ting å gjøre i hodet, og trenger å skrive ting ned. Noen skriver lister på A4-ark eller i tekstdokumentform. Mange bruker gule lapper som klistres her og der. Noen skriver opp gjøremål i kalenderen. Noen bruker e-postprogrammet som om det var en todo-manager. Ettersom vi blir stadig mer digitale, har det i de senere årene blitt populært å ta i bruk dedikert programvare for å håndtere gjøremål. Gjøremålsliste-programmer (todo-apper) er installert på mang en telefon, nettbrett og datamaskin.

Uansett hva en bruker, så er slike verktøy bare hjelpemidler for å huske på hva som skal gjøres. Ingenting skjer av seg selv. Det vi trenger i tillegg til verktøy, er metoder og strategier for å velge ut de riktige tingene til enhver tid, og noen triks/tiltak for å motivere seg selv til å få ting gjort. Jeg har brukt mye tid på å prøve ut både ulike strategier og ulike verktøy de siste årene, og har endelig funnet en kombinasjon og form som fungerer for meg. Med utgangspunkt i GTD-metoden (som jeg har justert litt på), en gjøremålsliste, andre støtteprogrammer, noen rutiner, enkle arbeidsstrategier og gjennomtenkte flyter for informasjonshåndtering, hevder jeg at jeg nå jobber og lærer mye mer effektivt enn før. I tillegg er stressnivået betraktelig redusert. I de neste tre-fire blogginnleggene skal jeg forklare dette nærmere og dypdykke ganske kraftig ned i denne materien. Har du ønske om å bli mer effektiv? Flinkere til å prioritere det som er viktigst først? Glede deg til å gjøre ting? Få kontroll på alt du skal gjøre og «ro i sjelen»? La oss i dette innlegget starte prosessen med et lite og lett, men veldig kraftig tips.

En gang jeg klagde litt og vegret meg for å ta fatt på noe jeg skulle gjøre i hagen, sa en onkel til meg:

«just do it»

Jeg grunnet en del på «just do it» de neste dagene, og begynte å si til meg selv før jeg skulle gjøre noe «just do it, Svend». Jeg fikk en aldri så liten aha-opplevelse i tiden deretter. Jeg fikk mer gjort, og jeg tenkte ofte over hvor utrolig lett ting var å gjøre.

Hvis en rett og slett bare setter i gang med noe, så blir det gjort. Hvis en utsetter det, så blir det ikke gjort. Det er så enkelt at det nesten er for trivielt å si det. Likevel må det sies, fordi mange sliter med at ting ikke blir gjort (særlig i digital sammenheng), og det kan være fordi en aldri kommer i gang. En kan selvsagt planlegge hvordan en skal gjøre ting, men dette er etter min mening en del av jobben med å gjøre det. Noen ting kan selvsagt ikke gjøres nå, kanskje fordi tiden ikke er inne eller fordi du mangler forutsetninger/ressurser for å gjøre det. La oss se bort fra det. Fordi av alt det du kan gjøre nå så har du to valg: Du kan gjøre det nå, eller du kan utsette det. Altfor ofte velger en å utsette det en burde ha gjort. Rydding. Oppvasken. Husvasken. Svare på en viktig e-post. Gjøre en øving. Lese en leksjon. Og så videre.

Det kan være fristende å utsette det du skal gjøre, men da blir det ikke gjort. Likevel utsetter de fleste ting de burde ha gjort. Hvorfor? Her er noen årsaker til at vi velger å utsette:

  • For stor oppgave: Vi har en tendens til å utsette ting fordi oppgaven kan synes å være for stor, den overvelder oss (gjerne underbevisst) og vi kommer aldri i gang. I et senere innlegg skal vi se på GTD-metoden, som blant annet handler om å gjøre store oppgaver overkommelige ved å bryte dem ned til mindre deloppgaver som hver er ganske lette å løse.
  • Vanskelig å konsentrere seg: Kanskje du ofte blir forstyrret, enten selvforskyldt eller av eksterne forhold? Kanskje du til og med underbevisst velger å utsette det du skal gjøre selv før du har rukket å bli forstyrret, fordi du antar (vet) at du kommer til å snarlig miste konsentrasjonen? Eller kanskje du er for trøtt og døsig til å ta fatt på nye ting du burde gjort? Eventuelt for lite konsentrert til å innse at det du holder på med er ferdig/godt nok, og så kommer du deg ikke videre? I et senere innlegg skal jeg ta opp noe som heter Pomodoro technique, som er en veldig konkret teknikk for å overkomme slike konsentrasjonsvansker.
  • Du mangler motivasjon: Oppgaven er kjedelig og du ser ikke noe formål med det du skal gjøre. Dette kommer jeg også nærmere inn på i de kommende blogginnleggene om Evernote og GTD-metoden.
  • Du mangler tiltakslyst: Også kalt «dørstokkmila». Jeg lærte et triks fra et blogginnlegg om 10 tips to beat procrastination (som betyr utsettelse). Det heter «the principle of momentum» og du verden hvor bra det fungerer i praksis for å klare å gjennomføre noe når du nettopp har sagt til deg selv «just do it». La meg forklare dette nærmere.

Tiltakslyst, eller mangel på tiltakslyst, er kanskje det største hinderet for å få ting gjort. For å forstå «the principle of momentum» så la oss dele det som skal gjøres inn i to steg:

  1. det første du må gjøre for å starte på oppgaven, initielt
  2. resten av oppgaven som skal til for å fullføre

Tenk over hvor enkelt det er å komme i gang med en oppgave. Hvis du for eksempel skal skrive en doktorgradsavhandling, så er det kjempelett å gjøre steg 1. Selv om avhandlingen skal bli 400 sider lang, er det fort gjort å lage et tekstdokument og lagre dette. Første steg av å male huset er kjempelett – det er bare å kjøpe maling. Lur deg selv i gang ved å anvende «just do it» på det enkle første steget, og la deretter «the momentum» ta over slik at oppgaven «drar seg selv videre». Da får du gjort det utroligste. Andre eksempler:

  • «Kle på deg joggeskoene» og du er halvveis i gang med joggeturen.
  • «Skriv ut denne ukens leksjon og klapp igjen lokket på datamaskinen» så får du roen du trenger for å lese tung teori uten distraksjoner.
  • «Åpne skriveprogrammet ditt, skriv tittelen» og du er godt i gang med å få gjort øvingsoppgaven.
  • «Grip tak i oppvaksbørsten og slå på vannet» og den skitne, uryddige oppvaskbenken blir raskt ryddet tom og ren.

Det som stadig oftere slår meg er at når jeg har gjort noe med denne tilnærmingen, så tenker jeg over at «heh, dette virket faktisk, det var jo bare å starte, og så ble resten gjort!!!». Og ofte slår det meg «dette tok det jo ikke lange tiden å gjøre».

Av og til har jeg utsatt å svare på en e-post, rydde eller liknende trivielle ting i ukesvis. Når jeg så endelig gjør det, viser det seg å ta kanskje tre, ti eller femten minutter. Det er flaut. Og dumt. For dumt. Men det skjer så altfor ofte. Ved å mentalt forplikte seg til å gjøre noe (en ting), deretter tenke «just do it» på det første steget og så la «the principle of momentum» ta over, så blir ting gjort. Enkelt og greit.

Dette gjelder spesielt for små oppgaver, ofte kjedelige og rutinemessige ting. For større og mer komplekse oppgaver kan vi også tenke «just do it» og satse på «the principle of momentum», men likevel trenger vi da ofte en mer helhetlig fremgangsmåte. Så la oss se nærmere på det. Men først i neste blogginnlegg – ellers blir det for mye på en gang. Både for deg som leser og for meg som bloggskribent!

Her er en flott video som oppsummerer: The science of procrastination in 3 minutes:

Dette innlegget har 12 kommentarer. Gjerne bidra :-)

Skrevet av: Svend Andreas Horgen (totalt 133 blogginnlegg)

12 comments

  • Anne · 24. september, 2012, kl. 14:36

    Mitt viktigste mantra, som jeg lærte av boka «The Art of Procrastination», er at det er helt ok å gjøre noe «helt greit». Som perfeksjonist har man som regel store planer og visuelle framstillinger om at det man skal gjøre skal bli storslagent og flott, og jo høyere tanker man har om en oppgave, jo vanskeligere er det å sette i gang. Å bryte ned en stor oppgave («ta på skoene») er en fin taktikk, men jeg må i tillegg tenke at «blir det ikke 110%, er det helt greit». Som regel blir da resultatet minst like bra som de gangene jeg kaster bort masse tid og energi på å forberede at det jeg skal gjøre skal bli ZOMG!! kjempebra.

    • Author comment by Svend Andreas Horgen · 24. september, 2012, kl. 15:05

      Du har et veldig godt poeng. Godt nok er som regel godt nok! Jeg har selv en tendens til å perfeksjonere, særlig når jeg lager lærestoff-videoer, og bruker typisk 90 % tid på de siste 10 % med finpussing som egentlig er helt unødvendig. Når en lærer seg til å avslutte ting en gjør i rett tid, så sparer en ikke bare tid, men bygger også opp motivasjon og tiltakslyst til å ta fatt på nye oppgaver fordi en vet at de er overkommelige og lettere klarer å estimere realistisk. Skal skrive mer om hvordan Pomodoro technique kan hjelpe til med dette i et kommende innlegg.

  • Chrish · 25. september, 2012, kl. 08:24

    Flott innlegg! Gleder meg til det neste i serien.

    • Author comment by Svend Andreas Horgen · 25. september, 2012, kl. 09:41

      Takk for hyggelig kommentar, Chris, neste innlegg er rett rundt hjørnet.

  • Rigmor · 25. september, 2012, kl. 23:53

    Takk, Svend Andreas, for dine innspill. Jeg lærer meg veldig mye av dine tips! Jeg jobber fortsatt med e-postene mine men jeg er på rett vei. Før jeg drar fra jobben hver dag, prøver jeg å tømme postkassen min og jeg lykkes nesten. Nå er det bare det som skal følges opp neste dag som blir liggende.

    – Rigmor 🙂

    • Author comment by Svend Andreas Horgen · 26. september, 2012, kl. 10:40

      Så bra! Kjekt å kunne inspirere. Jeg har lært det meste av andre, så jeg skal ikke ha æren for disse tipsene. Jeg er bare opptatt av å spre det videre 🙂 Det er fortsatt en del godbiter i vente, så følg med på tipsserien.

  • Marius · 26. september, 2012, kl. 19:49

    Dette minnet meg om en video fra youtube(http://youtu.be/Ws_MwJ-uNz4), som iallefall inspirerer meg til å få gjort ting! Herlig artikkel!

    • Author comment by Svend Andreas Horgen · 26. september, 2012, kl. 22:07

      Takk for interessant videolenke, skal se den snarlig.

  • Author comment by Svend Andreas Horgen · 1. oktober, 2012, kl. 11:38

    Har lagt til en YouTube-film nederst i blogginnlegget (skriver det også som kommentar slik at de som allerede har kommentert og lest innlegget får varsling om det): http://youtu.be/1nBwfZZvjKo

  • Brumle Blichfeldt · 1. oktober, 2012, kl. 20:50

    Hehehe Veldig bra Svend!

    Kjenner meg så veldig igjen i det du skriver. Du treffer spikeren på hodet gang på gang her. Gleder meg veldig til fortsettelsen og kommer til å ha denne i hodet til (mis)bruk på jobben ved en passende anledning.

    Må bare øve på å bli god sjøl først!

    • Author comment by Svend Andreas Horgen · 1. oktober, 2012, kl. 21:03

      Takk for hyggelig tilbakemelding, Brumle! Halve trikset for å lykkes er å bli bevisst på problemet. Jeg er bare lei meg for at jeg ble bevisst på dette først (etter noen år) i arbeidslivet. Som student er det utrolig mye tid å spare på å jobbe mer fokusert, og ikke minst kan en maksimere utbyttet av det en gjør/lærer. Skulle gjerne vært student på nytt, og da skulle jeg brukt GTD-metoden og andre teknikker gjennomgående gjennom hele studiet 🙂 Jeg var forresten student i 1997-2002, og lærte meg noen teknikker underveis, men kom altfor ofte borti procrastination og manglet egenrefleksjon om «just do it» blant annet. Kanskje er jeg den type som utsetter, og i så måte er det ekstra viktig å være bevisst på det!

      • Anne · 1. oktober, 2012, kl. 21:14

        Som «gjenoppstått» student vil jeg si at mye av motivasjonen for å gjøre ting «skikkelig og strukturert» møter en del utfordringer som gjør at den ikke nødvendigvis er så attraktiv. For eksempel er det umulig å holde skikkelig møtekultur med ens medstudenter (med mindre faget påkrever det), fordi det er «analt og unødvendig». Samtidig er det sånn at så lenge man ikke MÅ traske gjennom en meter snø til bussen for å nå forlesning klokka halv ni, er det lettere å bli liggende.

        Jeg hadde store planer som minner om dine da jeg gikk tilbake til skolen, men måtte reorganisere dem etter mine medstudenter og livet forøvrig. Det er for eksempel ikke alltid man kommer seg på forelesning når man har hatt nattevakt, og penger må man ha for å kunne leve.

        Forskjellen nå fra forrige gang er hovedsaklig at jeg mye lettere ser hensikten bak oppgaver (hva ville jeg som lærer tenkt her?) og er god på å organisere ressursene mine. Jeg lager notater i Notepad, bruker Google-verktøyene aktivt og har plukket opp en del tjuvtriks i Excel og Word som har vært gull. Og så kan jeg jo legge til at jeg begynner med øvingene med en gang jeg får dem nå, mot tidligere to dager før. Så LITT mer strukturert har man da blitt. 😉

<<

>>

Theme Design by devolux.nh2.me