26
Semaforer: Studenter har laget animasjon
Innspill: 1 kommentar · Kategori: Læring · Tagger: operativsystemteori, video
Studentene i 1.klasse drift (1 BADR) fikk som øvingsoppgave i faget Informatikk 2 å visualisere et problem fra operativsystemteori om prosesser.
Studentene Anders Thoresen, Frank Tore Moe Thornæs, Fredrik Treimo, Kjell Are G Einarsve, Martin Haugan Bordvik, Tobias Berg har laget en imponerende videosnutt som de har brukt mye tid på. Det er liten tvil om at det må ha vært lærerikt å lage denne animasjonen. De må ha løst problemet, forstått detaljene og tenkt ut en kreativ måte å formidle løsningen på. Selv om du kanskje ikke har inngående kjennskap til bruk av semaforer, så se likevel fra 1 min og 30 sekunder og litt utover.
Du kjenner kanskje igjen teknikken/idéen fra en annen populær YouTube-video, men jeg (Svend Andreas Horgen) vil likevel si at dette er et imponerende stykke arbeid som studentene har gjort.
I fall det har interesse – slik lød oppgaveteksten:
Se på metodene wait() og signal(). Vær sikker på at du forstår disse. Gitt at prosess P2 kjører akkurat nå. Prosesene P4, P3, P7 og P5 er de neste i CPU-køen. Alle prosessene ønsker å få tilgang til felles dataområde. Du må selv sette opp noen setninger i hver prosess som utgjør kritisk region og noen som er utenfor kritisk region.
Du skal lage en visualisering (gjerne en video) som viser hva som skjer i detalj når:
- P2 kjører setning 1 og 2
- P2 kjører wait
- P2 blir avbrutt rett etter at setning 4 er kjørt
- Alle prosessene unntatt P5 får kjøre før P2 omsider får CPU igjen
- P2 kjører signal
- P2 kjører setning 6 og blir deretter avbrutt
Spør faglærer om du trenger tips til hvordan en visualisering kan lages. Et godt tips er å bruke en tavle, tegne opp og forklare, mens dere filmer med for eksempel et mobilkamera. Til slutt skal dere skrive et mulig videre kjøreforløp helt til alle prosessene er ferdige. Hvor langt? Vanskelig å si, spørs hvordan dere gjør det. Sikkert mulig å forklare på 1/2 A4-side men mulig det trengs mer plass. Legg uansett vekt på at forklaringen skal være god heller enn lang…
Dette innlegget har 1 kommentar. Gjerne bidra :-)
Skrevet av: Svend Andreas Horgen (totalt 133 blogginnlegg)
Alexander · 27. april, 2011, kl. 14:01
Dette var kjempe jobba gutter! Imponerende!