itfag | Teknologi. Data. Læring. Deling.

mar/11

25

Webinar om sosiale medier: en stor suksess

Av: Svend Andreas Horgen, høgskolelektor og blant annet faglærer i fag om sosiale medier

Fredag 18.mars arrangerte vi et webinar om sosiale medier på Internett, omtalt på Twitter som #SoMeWebinar. Det ble arrangert i konferanseverktøyet Adobe Connect. Det var ca 60 deltakere, og 7 eksterne foredragsholdere som delte sine erfaringer og tips og triks knyttet til god bruk av sosiale medier. Ca 35 studenter fra HiST fulgte webinaret (del av obligatorisk øvingsoppgave om sosiale medier). I tillegg var det mange andre interesserte som deltok – noen kom og gikk mens mange var med hele veien.

Hvorfor holdt vi et slikt webinar? Se blogginnlegget «Vil du bidra? Webinar om sosiale medier»

Video av webinaret

Vi tok opp video av hele webinaret, og har nå redigert bort de stedene hvor det var problemer med lyden. Se hele eller deler av webinaret her: https://connect.uninett.no/p34989048/. MERK: Det kan ta litt tid før filmen lastes og vises (Adobe-teknologi). Antall minutter/sekunder er oppgitt i oversikten under i fall du vil gå direkte til en bestemt presentasjon:

  • 00:00 Eva Brattvold (@evabra, Digital kompetanse). Om kommunikasjon og PLN på Twitter
  • 17:30 Arvid Karlsen (@arvidka, Open Marketing). Valg av strategi for sosiale medier
  • 32:30 Andreas Wahl (@Vitenwahl) om god kommunikasjon og aktivisering med Facebook.
  • 48:15 Ellen Bisgaard (@EllenBisgaard, NetCom). Om NetComs inntreden i sosiale media: bakgrunn, strategi, mål, retningslinjer, resultater og erfaringer
  • Ørjan Tinnen (@otinnen, Tenk AS). Nytten ved bruk av Facebook Places og Facebook Deals for bedrifter. MERK: Foredraget er redigert bort pga feil i presentasjonen, men her er lenke til en tilsvarende Vimeo-video i stedet: http://vimeo.com/18915244
  • 1:07:30 Vigdis Skogly (@vigdiss, student). Om etableringen av sosiale medier for TISIP fagskole
  • 1:20:20 Daniel Andersson (@moppedanne, GRUS Medieproduksjon). Annonsering på sosiale medier

Var dette bra?

Var dette et bra webinar? Det var ca 60 deltakere. 40 av disse svarte på en undersøkelse når webinaret var over. Bortsett fra fritekst-kommentarer ang. lyd/bilde/teknisk, så viser tilbakemeldingene at deltakerne var veldig godt fornøyde:

Jeg skal skrive en mer dyptgående analyse senere, som forklarer forberedelsene og oppsummerer viktige erfaringer knyttet til det å arrangere og gjennomføre et slikt webinar. I tillegg skal studentene skrive en større innleveringsoppgave om dette webinaret spesielt og god bruk av sosiale medier generelt. Hver studentgruppe har sin egen blogg og oppgaven leveres som en rekke blogginnlegg.

Hva synes du? Er dette et opplegg som kan inngå i andre fag i undervisningen vår? Hvilke fordeler får en av å trekke inn gjesteforelesere på denne måten?

Dette innlegget har 3 kommentarer. Gjerne bidra :-)

Skrevet av: Svend Andreas Horgen (totalt 133 blogginnlegg)

3 comments

  • Irene Husa · 28. mars, 2011, kl. 21:13

    Veldig bra!
    Supert at vi har muligheten for å se opptaket for webinaret.
    For det første er det veldig flott å kunne se hvordan systemet fungerte med så mange deltagere over så lang tid. Det er ikke akkurat lett å få slik erfaring uten å faktisk å delta på ett webinar. Opptaket er på en slik måte at en følte at en faktisk deltar på webinaret i sann tid.
    For det andre er det en bra sammensetning av foredragsholderne og tema. Føler at flere av foredragsholderne byr på seg selv og deler erfaringer som kan være meget nyttig for oss studenter.
    Dette kan dere trykt gjenta.

  • Tor Håkon Holthe · 29. mars, 2011, kl. 11:32

     
    Synes dette var kjempe moro å være med på som student. Dette er en måte å vise at det vi lærer på AITeL faktisk kan brukes fornuftig også når man kommer ut i arbeidslivet. Når vi fikk denne løsningen til å fungere så bra som den gjorde, ser jeg også muligheten for at dette kan være en måte å kjøre forelesninger på. Dette kan gjøre det enklere for folk å «møte opp» i forelesning, og kanskje delta aktivt ved at man bruker chatten flittig. Dette kan man se at studentene gjorde under dette sminaret, og terskelen for å stille spørsmål er lavere når man skriver, enn når man snakker ansikt til ansikt.

    Håper vi gjentar dette flere ganger i løpet av min stuidetid her ved HiST AITeL! 🙂

  • Uke 14, 2011 « eCampus Norge · 8. april, 2011, kl. 13:23

    […] har gjennomført en erfarings-analyse om et webinar de gjennomførte for studenter i AdobeConnect: http://blogg.itfag.no/2011/03/25/webinar-en-stor-suksess/. Kommentarer fra en studentgruppe er også tilgjengelig: […]

<<

>>

Theme Design by devolux.nh2.me